Useat ihmiset ympärilläni noudattavat vapaaehtoisesti tarkkaa ruokavaliota. He ovat kurinalaisia ja kykenevät suojelemaan hyvää maailmassa siten, että syövät valtaväestöä vähemmän prosessoitua ruokaa tai hakevat maitonsa suoraan tilalta. Lasitetulla parvekkeella kasvaneet chilit ja tomaatit maistuvat maukkailta vegaanin lautasella.

Lähelläni elävät tietävät, miten ääneen puhisen kuinka vaikeaa on olla kokonaan ”hyvä”.

Olen ajatellut, että minulle varsinainen ”vegaanihaaste” – elämää kunnioittavampi maailma – olisi se, että suojelen itseäni kuormittavalta käytökseltä. Kaikki negatiiviset tai muita ihmisiä arvottavat ajatusketjut sisältävät niin kutsuttuja kiellettyjä ravintoaineita, joista minun on hyvä luopua. Toisen ihmisen kunnioittava kohtaaminen ja hänen erilaisen näkökannan hyväksyminen muodostaisivat ytimen uudessa ”ruokavaliossani”. Kun huomaan ajatusteni kiertävän tuttua kehäänsä, olisi minun uskallettava vaihtaa raskaat ajatukset keveämpiin. Tärkeää olisi huomioida sekin, että puhun itselleni kauniisti.

Ihmisten välinen vuorovaikutus on minulle haastavaa.

Yhteinen ymmärrys ja sen vaaliminen vaatii ponnistelua. Globaalisti ajatellen väestönkasvu on valtavaa, lisää ihmisiä syntyy joka hetki. Lisääntyvien vuorovaikutussuhteiden kanssa on joskus hankala löytää yhteistä tapaa toimia. Jo yhdeksän henkilön ryhmässä on erilaisia vuorovaikutussuhteita yhteensä 9329. Ympäristön luomat uhkakuvat elämän vaarallisuudesta tai erilaisista elämäntavoista saatikka erilaisista ihmisistä voivat aiheuttaa turhia ristiriitoja.

(Kuvio 7. Vuorovaikutussuhteiden määrä. Marita Paunonen-Ilmanen. Luin vuorovaikutustilanteista kertovaa kirjaa 18.3.2016.)

Vuorovaikutushaaste:

  • Lähde ulos kaupungin keskustaan. Päätä luoda kontakti vastaantuleviin ihmisiin. Kun katseet kohtaavat, hymyile.
  • Käydessäsi kaupassa ota katsekontakti sinua palvelevaan ihmiseen. Sano ”hei” ja”kiitos” katsomalla häntä silmiin.
  • Kun juttelet jonkun ihmisen kanssa, suorista vartalosi häntä kohti. On helpompaa luoda yhteys toiseen ihmiseen, kun uskallat kohdata hänet.
  • Kun kuuntelet toisen puhetta, keskity. Seuraa katseellasi silmiä ja suuta. Keskittynyt katse ja kuuntelu saa aikaan tunteen, että tulee kuulluksi.
  • Pyydä ystävääsi tai kumppaniasi yhteiseen harjoitukseen. Kokeilkaa kuin kauan pystytte katsomaan toisianne silmiin pehmeästi. Luokaa toisiinne yhteys.

(Lähde: Unger A. K. Docendo 2017, 138.)

 

Lisää luottamuksen ja läsnäolon harjoituksia kirjassa: Rohkeus. 50 meditaatio- ja rentoutumisharjoitusta parantamaan itseluottamustasi. Unger A. K. Docendo 2017.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.